Amsterdams Klaverjassen

Spelregels voor troef kiezen

Standaard - De deler moet zeggen of hij speelt of past. Past hij dan gaat hij door naar de volgende enzovoorts. Indien iedereen past moet de deler alsnog verplicht troef kiezen.

Stock - Van een ander spel wordt de bovenste kaart omgedraaid en deze is troef. De speler links van de deler moet zeggen of hij speelt of past. Past hij dan gaat hij door naar de volgende enzovoorts. Indien iedereen past wordt er een 2e kaart opengedaan en deze wordt troef of de speler links van de dealer kiest een troef.

Utrechts Klaverjassen – De speler links van de deler moet verplicht troef kiezen en als eerste uitkomen.

Het spelen en uitkomen bij Amsterdam Klaverjassen
In principe moet een speler altijd kleur bekennen. Heeft de TEGENPARTIJ deze kleur niet, dan moet er, indien mogelijk, ingetroefd worden. Indien er al is ingetroefd moet er overgetroefd worden. Bij Amsterdams klaverjassen is dit NIET VERPLICHT als de slag aan de partner ligt.
Als de gespeelde kleur troef is moet er, indien mogelijk, overgetroefd worden, anders gewoon een troefkaart bijspelen.

Verzaken
Indien men geen kleur bekent, niet troeft, of ondertroeft wanneer hij dit wel kan, heeft hij verzaakt. Het spel stopt dan meteen en de tegenpartij krijgt 162 + 100 punten en eventuele roem die gehaald is door beide partijen.

Situatie Amsterdams klaverjassen
Zuid heeft harten troef gemaakt. Oost komt uit met de klaver 7 en Zuid vervolgens met de Klaver Aas. West gooit er een klaver 9 bij. Noord heeft geen klaver, maar omdat we aan het Amsterdams klaverjassen zijn hoeft hij de slag van zijn maat niet in te troeven.

Share

Reacties zijn gesloten.